De architect

Canon A-1 met een Metz 45 uit de jaren 70. Het richtgetal was toen een onmisbare specificatie. Nu onbruikbaar en vooral gericht op je portemonnee.

Mijn naam is Johan Huizing, portretfotograaf uit Amersfoort. Getrouwd en trotse vader van drie kinderen. Ik ben een grote fan van de flitser. Nu kennen we in de fotografie in grote lijnen twee soorten flitsers: flitsers voor in de studio en de zogenaamde reportageflitser. Ik ben vooral fan van de reportageflitser. Ik flits alles. Je kunt wel zeggen dat in 99 procent van mijn foto’s is geflitst. ‘En die ene procent dan?’, vragen jullie je wellicht af. Het flauw om te zeggen maar, bij die ene procent weigerde mijn flitser af te gaan. Fotograferen zonder vind ik een lastige opgave. De flitser is voor mij een stukje houvast geworden, een zekerheid waar ik volledig op kan vertrouwen.

De liefde voor de flitser is het gevolg van een flitsopdracht van de fotoacademie. Hierbij moest een strandportret in de stijl van Rineke Dijkstra worden gemaakt. Bij de uitvoering van deze opdracht viel bij mij het spreekwoordelijke kwartje. Ik was zo onder de indruk van het feit dat ik de baas was geworden over mijn flitser, dat ik de flitser er altijd bij heb en Rineke Dijkstra altijd op mijn schouder zit en meekijkt.

In 2016 plaatste ik een foto van onze zoon de glijdend het beeld in komt in een Facebookgroep. Deze groep bestond uit fotografen uit Amersfoort en omstreken. Ter lering en vermaak plaatse ik er een tweede foto bij waarop goed te zien is waar het flitslicht vandaan kwam. Al gauw vroeg één van de leden of ik geen workshops gaf over de reportageflitser. Voor ik het wist zat onze huiskamer vol met tien fotografen uit Amersfoort. Maar naast deze tien, waren er nog wel tien die mee wilde doen. En zo ben ik begonnen met het geven van workshops over de handmatige bediening van de reportageflitser.

Na een paar workshop gegeven te hebben had ik het gevoel dat ik nog iets belangrijk miste. Een soort van houvast! En dan bedoel ik geen naslagwerk maar een tool wat je in één oogopslag laat zien hoe de paden lopen. Een tool waarmee je alles in de hand hebt en houdt. Een tool waarmee je kunt sturen, doceren en compenseren. Die heb ik uitgevonden, ‘het Flitshuis.’ Ik ga daar nu natuurlijk nog niets over verklappen. Ik kan je wel vertellen dat je er eentje meekrijgt voor in de fototas. Nieuwsgierig? Meld je dan snel aan voor een workshop. Kijk in de agenda of neem contact op via info@flitshuis.nl

Groet,
Johan Huizing

Hieronder vind je een kleine selectie uit mijn archief. Bij alle foto’s is gebruik gemaakt van flitslicht.

Een foto van onze jongste zoon. De flitser wordt aan de rechterkant vastgehouden door onze oudste zoon.
Onze dochter die wordt belicht door een flitser in een paraplu aan mijn rechterkant
Onze oudste zoon, springend over mij heen. De flitser zat hier gewoon op de camera.
Een portret van een deelnemer aan de workshop. Tijdens de opname wordt er uitgezoomd waardoor de achtergrond in de beweging mee gaat.
Onze dochter bij een vijvertje. Het was hier midden op de dag. Door de controle te nemen op je belichting ben je in staat de omgeving donkerder te maken. Door de flits blijft onze dochter goed belicht.
Banjer! Tijdens een wandeling in het bos. Flitser in mijn linkerhand. De camera houd ik met mijn rechterhand op zijn kop vast aan een verticale grip. Zo kan je zonder te bukken een laag standpunt innemen en de flitser hoog houden.
Noor. Met een flitsparaplu en een achtergrondje maak je heel eenvoudig in de huiskamer een portretje
Heb je een extra warm lampje? Zet die dan bij je achtergrondje
Heb je geen achtergrondje, gebruik dan je televisie als achtergrond. Er zijn zo eindeloos veel achtergrondjes te maken.
Heb je geen statieven? Vraag dan of het model zelf de flitsers vast wil houden.
Vrij ongebruikelijk om te flitsen bij een concert. Toch kan kan het.
De magnolia in verschillende stadia met verschillende lichtvormers
Ook de paddenstoel is een fraai onderwerp om tegenaan te flitsen