De workshop van het Flitshuis gaat terug naar de basis. Reportageflitsers zitten vol met geautomatiseerde hulpmiddelen die bedoeld zijn om het flitsen met de reportageflitser eenvoudig te maken. Hoe het in de basis werkt zijn we eigenlijk vergeten.
In de workshop neem ik je mee door de basiskennis van de reportageflitser. Een aanvulling op de basiskennis van de fotografie. Alle automatische hulpmiddelen van de flitser gaan uit. De flitser gaat in de manuele stand en jij gaat leren om daar praktisch mee om te gaan. Jij bent de fotograaf en jij schrijft met het licht, dus ook met het flitslicht!
Het wordt geen workshop met formules en rekenwerk. Met een praktisch stappenplan kom je eenvoudig tot een belichting van flits- en omgevingslicht.
PROGRAMMA
Wat staat er op het programma van de workshop? Omdat theorie en praktijk met elkaar worden afgewisseld is het niet helemaal in een vaste tijdslijn samen te vatten. Bepaalde onderwerpen komen op verschillende punten terug. Hierbij een overzicht van de belangrijkste onderwerpen die aan bod komen in de workshop.
- De reportageflitser.
We gaan het hebben over de flitser zelf. De manuele stand en de automatische stand (TTL). De zoomfunctie en welke kleurtemperatuur de flitser afgeeft. Dit laatste is belangrijk bij de instelling van de witbalans. Wat zijn de grenzen van de reportageflitser en zijn hier nog oplossingen voor? - Geschiedenis.
Ook een stukje geschiedenis van de flitser komt aan bod. Want als je niet weet waar je vandaan komt weet je ook niet waar je naar toe moet. Waarom zou je willen flitsen? Wat wil je ermee bereiken? Vroeger had de flits een ander doel dan nu. Het richtgetal bijvoorbeeld, vroeger een onmisbare rekentool voor de fotograaf, tegenwoordig praktisch onbruikbaar en meer gericht op je portemonnee. - Twee vormen van licht.
Ga je fotograferen en gebruik je een reportageflitser dan heb je altijd te maken met twee vormen van licht. Natuurlijk het flitslicht maar ook het licht van de omgeving. Wat zijn de eigenschappen van deze twee vormen van licht? Welke verschillen en overeenkomsten zijn er? Voor het licht van de omgeving hebben we de belichtingsdriehoek. Deze is bedoeld om het licht in balans te houden bij een aanpassing in bijvoorbeeld scherptediepte. Werkt deze driehoek ook met flitslicht of bestaat daar een ander model voor? - Het maken van een totale belichting.
In een eenvoudig stappenplan kom je tot een totale belichting van het omgevingslicht en het flitslicht. Dit is je uitgangspunt. Vervolgens gaan we de lichtvormen onafhankelijk aanpassen. Bijvoorbeeld om te kunnen anticiperen op het licht van de omgeving wat veranderd. Of gewoon een beetje finetunen van je flitslicht. Wist je dat je wel vier knoppen tot je beschikking hebt waarmee je het flitslicht kunt regelen? - Scherptediepte en dynamiek (beweging).
Maar naast het aanpassen van de twee lichtvormen willen we ook kunnen sturen op scherptediepte. Het aanpassen van scherptediepte zal van invloed zijn op je belichting. In een uniek werkmodel (Het Flitshuis) laat ik je zien hoe alle compensatie routes lopen. Ditzelfde doen we met dynamiek (beweging). Kortom je bent in staat alles naar je hand te zetten zonder dat je de controle op je totale belichting verliest.
WAT GAAN WE NIET DOEN?
Het is goed om te weten wat we niet gaan doen. De workshop heeft niet het doel om met een mooie geflitste foto naar huis te gaan. De workshop draait sowieso niet om mooi of lelijk. We hebben het niet over een mooie belichting, maar over een goede belichting. Een goede belichting is niet overbelicht en niet onderbelicht. Of het ook mooi is, is voor nu niet belangrijk. Je gaat namelijk leren hoe je om kunt gaat met de reportageflitser in de manuele stand. Ik geef je de handvatten mee om straks zelf die mooie foto te maken. Het moduleren van het flitslicht komt zeker aan de orde, maar zal geen onderdeel zijn in het praktijkgedeelte. Kijk binnenkort op de site van het Flitshuis over de workshop Strobist Fotografie.
WAT HEB JE NODIG?
Uiteraard een camera en een reportageflitser. Voorwaarde is dat beide manueel in te stellen zijn. Ideaal is een standaard zoom objectief met een bereik van 24-70mm met een vast diafragma over het hele bereik. Een beetje ruimer mag natuurlijk ook. Met de praktijkoefeningen maken we binnen portretten en buiten een wat weidser beeld. Statieven, standaards e.d. zijn niet nodig. Twijfel je of jouw apparatuur voldoet of heb je enkel objectieven met een vast brandpunt, stuur dan even een berichtje. Vermeld dan het merk en type camera, flitser en of objectief.
LET OP!
Kan iedereen mee doen aan deze workshop? Nee, niet iedereen kan zomaar meedoen. Belangrijk is dat je met je camera in de manuele stand kunt werken. Je moet in staat zijn zelfstandig een goede belichting te maken. Sluitertijd, diafragma en de ISO waarde zijn vertrouwd. De werking van de belichtingsdriehoek is geen onbekende voor je.
Waar & hoe laat?
Het Flitshuis staat aan de Aristotelesstraat 116 in Amersfoort. Ruime parkeergelegenheid. Goed bereikbaar met het OV. Op loopafstand van Station Schothorst. We starten om 10:00 en rond 15:30 ronden we de workshop af. Voor een lunch wordt gezorgd.
Wat kost een workshop?
De kosten voor een workshop bedragen € 95,00 pp. Voor 20 euro meer krijg je daar ook het boek , ‘Rondleiding door het Flitshuis’ bij. Normaal € 24,95.