De Workshop

Bij een workshop van het Flitshuis gaan we terug naar waar de flitser zijn naam aan te danken heeft. Flitsen. Ik neem je mee door de basistechniek van de reportageflitser en daarbij gaan we alle hulpmiddelen die het flitsen makkelijker zouden moeten maken uitzetten. De flitser gaat in de manuele stand. Natuurlijk niet alleen de flitser, ook de camera gaat in de manuele stand. Het is dus belangrijk dat sluitertijd, diafragma en ISO geen onbekende voor je zijn.

Ga je gebruik maken van een reportageflitser dan heb je altijd te maken met twee vormen van licht. Dat is het flitslicht en het aanwezige licht. Je staat eigenlijk nooit in een geheel donkere ruimte. Er is altijd licht. De één noemt dat omgevingslicht de ander, het aanwezige licht. Ook wordt er wel gesproken over natuurlijk licht. In het Flitshuis noemen we het “duurlicht”. Dit licht duurt voort en is voortdurend aanwezig. Het is de gehele sluitertijd aanwezig. En hoe vreemd het ook mogen klinken, dat duurlicht is in mijn ogen misschien wel de belangrijkste van de twee. Het licht wat al aanwezig is, is namelijk sfeer bepalend. De sfeer moet behouden blijven in een foto als je gaat flitsen. Hoe weinig dat omgevingslicht ook is, die moet je niet weg willen flitsen.

Wat gaan we doen tijdens de workshop? Nadat we alle eigenschappen van het flitslicht hebben doorgenomen gaan we het licht van de omgeving, het duurlicht” erbij halen. Volgens een eenvoudig stappenplan komen we tot een totale belichting van de omgeving en van het flitslicht. Als je jouw juiste belichting hebt gevonden geef ik je de handvatten om onafhankelijk op de twee lichtsoorten te kunnen sturen. Wist je dat je drie mogelijkheden hebt om het duurlicht aan te passen en maar liefst vier voor het flitslicht?

Om niet te verdrinken in al deze instellingen heb ik het Flitshuis ontwikkeld. Het Flitshuis moet je zien als de bekende “belichtingsdriehoek” uit de basiskennis van de fotografie. Alleen gaat deze driehoek enkel over het duurlicht. Met het Flitshuis heb je een model die naast het duurlicht ook het flitslicht in zich heeft.

Uiteraard willen we in de manuele stand ook de controle hebben over scherptediepte en dynamiek. Ook hier is het Flitshuis je hulpmiddel om alles onder controle te houden. Meer of minder scherptediepte? Het Flitshuis laat je precies zien hoe je dit kan doen en hoe je, als dat nodig is, een lichtsoort moet compenseren. Kortom, met het flitshuis kan je onafhankelijk sturen op het duurlicht en flitslicht en  heb je de volledige controle op scherptediepte en dynamiek zonder de totale belichting te verliezen. Dat allemaal handmatig.

IEDEREEN KRIJGT EEN FLITSHUIS VOOR IN HAAR OF ZIJN FOTOTAS

We gaan het ook over de automaat van de flitser hebben, TTL Hoe werkt deze automaat en hoe ben je eventuele missers van de automaat voor? Wat zijn de verschillen tussen TTL en manueel werken? Wij gaan het vooral handmatig doen. En ik durf zelfs te beweren dat je in de manuele stand sneller bent, maar vooral dat zal je zekerder in je schoenen zal staan omdat je weet wat er gebeurd. Laat ik wel zeggen dat ik niets tegen de automaat heb. Je kan hem in bepaalde situaties ook heel goed gebruiken. Zorg alleen wel dat je weet wat de automaat doet en dat je weet in welke situaties de automaat iets anders doet dan je zou willen. Dan weet je ook hoe je de automaat moet corrigeren. Over deze eigenschappen gaan we het zeker hebben. En natuurlijk hoop ik dan dat “manueel” jullie voorkeur gaat worden. 😉

Naast het theoretische deel gaan we natuurlijk ook de daad bij het woord voegen. We wisselen theorie af met drie blokken praktijk. We zijn maximaal met 4 personen. Zo heeft iedereen de tijd om de oefeningen te doen en begeleid te worden. We gaan in verschillende lichtsituaties fotograferen waarbij we rekening houden met flitslicht en duurlicht. We gaan het duurlicht aanpassen zonder dat dit invloed heeft op het flitslicht. We gaan scherptediepte aanpassen zonder de controle te verliezen over de totale belichting. We gaan dynamiek toevoegen ook zo, dat dit geen invloed heeft op flits en duurlicht. Een scherp portretje uit de hand met een sluitertijd van een seconde? Je gaat het meemaken.

Dan gaan we naar buiten, ook daar gaan we flits oefeningen doen. Buiten gaan we waarschijnlijk tegen de grenzen aanlopen van het flitsen. Welke mogelijkheden hebben we om deze grenzen nog wat op te rekken? Buiten geef ik nog een demonstratie voor een portret op locatie met twee reportage flitsers. Hoe houd je hier nog controle? Hoe kan je de hoeveel flitslicht nog onafhankelijk per flitser sturen in combinatie met natuurlijk ook weer het duurlicht. 

Wat gaan we NIET doen? We gaan GEEN mooie foto’s maken. Wel geef Ik de handvatten mee, waarmee je aan de slag kunt om die mooie foto’s te gaan maken. Het moduleren van het flitslicht is maar een klein onderdeel in de workshop. Een camera en een losse flitser zijn al voldoende om mee te kunnen doen. De flitser moet wel manueel in te stellen zijn. Ook enige voorkennis is wel een vereiste. Sluitertijd diafragma en ISO waarde mogen geen onbekende voor je zijn. Wel heb ik een paar leuke gadgets bij mij voor de reportageflitser. Die mogen ook gebruikt worden. Standaards voor flitsers zijn ook aanwezig, even als parapluutjes. Maar nogmaals de rode draad is controle op flitslicht, duurlicht, scherptediepte, beweging en ruis.

DE GEHEIME KAMER VAN HET FLITSHUIS

geheim
Klik op de afbeelding om direct de geheime kamer te bezoeken. Blijven de deuren dicht maar al wel de Workshop gevolgd? Klik daar dan op “Lid worden”. En anders gelijk uw workshop boeken.

Na de workshop krijg je toegang tot de geheime kamer van het Flitshuis. Dit klinkt als een spannend deel van Harry Potter maar het is een afgeschermde Facebook groep met enkel leden die hebben deel genomen aan de workshop. In deze groep kan je je flitsfoto’s delen en feedback vragen. Maar natuurlijk ook feedback geven. Vragen over flitsers, triggers, specifieke vragen van je camera mbt flitsinstellingen enz enz. Stel je vragen maar beantwoord ze ook. En je kunt mee doen aan opdrachten om zo de theorie up to date te houden.