Workshop

DE WORKSHOP IN EEN NOTENDOP.

We gaan terug naar waar de flitser zijn naam aan te danken heeft. Flitsen. Ik neem je mee door de basistechniek van de flitser en daarbij gaan we alle hulpmiddelen die het flitsen makkelijker zouden moeten maken uitzetten. We gaan dus compleet in de manuele stand met de flitser. Natuurlijk niet alleen de flitser, ook de camera gaat in de manuele stand. Het is dus belangrijk dat sluitertijd, diafragma en ISO geen onbekende voor je zijn.

Bij het gebruik met de reportageflitser heb je altijd te maken met twee vormen van licht. Dat is het flitslicht en het aanwezige licht. Je staat tenslotte nooit in een geheel donkere ruimte. Er is altijd licht. De één noemt dat omgevingslicht de ander, het aanwezige licht. Ook wordt er wel gesproken over natuurlijk licht. Ik noem het “duurlicht”. Dit komt omdat dit licht voortdurend aanwezig is. En hoe vreemd het ook mogen klinken, dat duurlicht is in mijn ogen misschien wel de belangrijkste van de twee. Het licht wat al aanwezig is, is namelijk sfeer bepalend. De sfeer moet behouden blijven in een foto als je gaat flitsen. Hoe weinig ook dat omgevingslicht is, die moet je niet weg willen flitsen.

Ik begin altijd over de eigenschappen van flitslicht en hoe je tot de juiste hoeveelheid flitslicht komt. En natuurlijk hebben het dan ook over duurlicht en hoe je hier de controle over krijgt (en houdt). Dus hoe zorg je voor jouw balans tussen dat duurlicht en flitslicht. Hoe zorg je dat je de controle houdt over de sfeer in je foto. Maar wel zo, dat dit geen invloed heeft op je flitslicht. Naast de balans tussen flitslicht en duurlicht hebben we het ook over scherptediepte en dynamiek. Gaat de beweging wel de juiste richting op? Hoe houd je daar de controle over zonder dat je de belichting van flits en duurlicht helemaal kwijt raakt?

Uiteraard gaan we het ook over de automaat van de flitser hebben, TTL en DDL. Maar wij gaan het vooral handmatig doen. En ik durf zelfs te beweren dat je in de manuele stand sneller bent, maar vooral zal je zekerder in je schoenen staan omdat je weet wat er gebeurd. Laat ik wel zeggen dat ik niets tegen de automaat heb. Je kan hem in bepaalde situaties ook heel goed gebruiken. Zorg alleen wel dat je weet wat de automaat doet en dat je weet in welke situaties de automaat iets anders doet dan je zou willen. Dan weet je ook hoe je de automaat moet corrigeren. Over deze eigenschappen gaan we het zeker hebben. En natuurlijk hoop ik dan dat “manueel” jullie voorkeur gaat worden. 😉

Na het theoretische deel gaan we natuurlijk de daad bij het woord voegen. We gaan binnen van elkaar portretten schieten waarbij we rekening houden met flitslicht en duurlicht. We gaan het duurlicht aanpassen zonder dat dit invloed heeft op het flitslicht. We gaan scherptediepte aanpassen en we zorgen er voor dat het duurlicht en het flitslicht gelijk blijven. We gaan dynamiek toevoegen ook zo, dat dit geen invloed heeft op flits en duurlicht. Dan gaan we naar buiten, ook daar gaan we flits oefeningen doen. Buiten gaan we waarschijnlijk tegen de grenzen aanlopen van het flitsen. Welke mogelijkheden hebben we om deze grenzen nog wat op te rekken? Buiten geef ik nog een demonstratie voor een portret op locatie met twee reportage flitsers. Hoe houd je hier nog controle? Hoe kan je de hoeveel flitslicht nog onafhankelijk per flitser sturen in combinatie met natuurlijk ook weer het duurlicht.

Wat gaan we NIET doen? We gaan GEEN mooie foto’s maken. Wel geef Ik de handvatten mee, waarmee je aan de slag kunt om die mooie foto’s te gaan maken. Het moduleren van het flitslicht is maar een klein onderdeel in de workshop. Een camera en een losse flitser zijn al voldoende om mee te kunnen doen. De flitser moet wel manueel in te stellen zijn. Ook enige voorkennis is wel een vereiste. Sluitertijd diafragma en ISO waarde mogen geen onbekende voor je zijn. Wel heb ik een paar leuke gadgets bij mij voor de reportageflitser. Die mogen ook gebruikt worden. Standaards voor flitsers zijn ook aanwezig, even als parapluutjes. Maar nogmaals de rode draad is controle op flitslicht, duurlicht, scherptediepte, beweging en ruis.

Het grootste hulpmiddel wat je tijdens de workshop gaat krijgen is het FLITSHUIS!. Het Flitshuis is niet alleen de naam waaronder ik de workshops geef, het Flitshuis is een UNIEK model waarmee je alles onder controle krijgt en houdt. Vergelijk het een beetje met de belichtingsdriehoek. De belichtingsdriehoek gaat alleen over duurlicht. Op een unieke manier heb ik de twee theorieën in één model gestopt. Iedereen krijgt tijdens de workshop een Flitshuis om gelijk mee te oefenen en toe te passen in het praktijk gedeelte.

DE GEHEIME KAMER VAN HET FLITSHUIS

geheim
Klik op de afbeelding om direct de geheime kamer te bezoeken. Blijven de deuren dicht maar al wel de Workshop gevolgd? Klik daar dan op “Lid worden”. En anders gelijk uw workshop boeken.

Na de workshop krijg je toegang tot de geheime kamer van het Flitshuis. Dit klinkt als een spannend deel van Harry Potter maar het is een afgeschermde Facebook groep met enkel leden die hebben deel genomen aan de workshop. In deze groep kan je je flitsfoto’s delen en feedback vragen. Maar natuurlijk ook feedback geven. Vragen over flitsers, triggers, specifieke vragen van je camera mbt flitsinstellingen enz enz. Stel je vragen maar beantwoord ze ook. En je kunt mee doen aan opdrachten om zo de theorie up to date te houden.